CAŁA PRAWDA O ZIELONEJ HERBACIE I ODCHUDZANIU

Na świecie przeprowadzono szereg badań dotyczących wpływu zielonej herbaty na spalanie tłuszczu.
Niektóre potwierdzają jej odchudzający aspekt, inne wykluczają.
Opublikowany w 2012 roku przez Cochrane Detabase of Systematic Reviews raport nie wykazał efektu odchudzającego.
W badaniu uczestniczyło 31 zdrowych mężczyzn. Jedni przez tydzień, 2x dziennie zażywali preparat, w którym znajdowało się EGCG odpowiadające ilości 8 filiżanek herbaty dziennie. Kolejni badani otrzymywali placebo. Trzeciej grupie przez 6 dni podawano placebo a siódmego dnia ekstrakt. Wszyscy na początku i na końcu tygodnia w jednakowym stopniu ćwiczyli na rowerze stacjonarnym. Pobierano im także krew aby sprawdzić ilość spalanej tkanki tłuszczowej. Na końcu badania pomiędzy grupami nie zauważono różnicy.1
Z kolei opublikowane w 2013 roku badania przez Keimyung University School of Medicine w Republice Korei wykazały odmienny wynik.
Autorzy badania sugerują, że katechiny zawarte w zielonej herbacie oraz glikol polietylenowy mogą zahamować w jelitach przedostanie się glukozy i lipidów do krwiobiegu. Ilość zielonej herbaty bez glikolu, która byłaby potrzebna do uzyskania tego efektu, mogłaby wykazać niekorzystne działanie u pacjentów z otyłością i cukrzycą typu 2. Dzieje się tak dlatego, ponieważ katechiny dostające się do krwiobiegu mogą zwiększyć odporność na insulinę. Naukowcy postanowili przeprowadzić badania na myszach. Jedna grupa zwierząt chorych na cukrzycę i mających nietolerancję na glukozę była karmiona ekstraktem z zielonej herbaty. Druga grupa chorych zwierząt karmiona była ekstraktem z zielonej herbaty z glikolem. Zwierzęta zdrowe karmione były dietą wysoko tłuszczową i herbatą bez glikolu oraz z glikolem. Aby uniknąć dotarcia katechin do krwiobiegu, naukowcy użyli glikolu polietylenowego w celu związania katechin w jelitach i zapobiegania ich dalszemu wchłanianiu.
Wyniki pokazały, że sam ekstrakt z zielonej herbaty nie przyniósł żadnej poprawy. Jednak gdy herbatę podawano z glikolem zauważono spadek masy ciała, mniejszą oporność na insulinę i nietolerancję glukozy zarówno u zdrowych jak też chorych myszy. Glikol polietylenowy miał działanie wydłużające pozostanie katechin w jelicie, tym samym ograniczając wchłanianie glukozy przez dłuższy okres czasu. Co ciekawe, pokazano, że dostarczanie organizmowi dziennej dawki zielonej herbaty ma porównywalny efekt do stosowanych typowych leków przeciwcukrzycowych.
Podsumowując: wykazano, że połączenie EGCG z glikolem zmniejsza przyrost masy ciała i oporność na insulinę u myszy z cukrzycą i karmionych dietą wysoko tłuszczową a także łagodzi nietolerancję glukozy we krwi.2
Badania związane z daną tematyką zostały także przeprowadzone w 2011 roku na Uniwersytecie Stanu Pensylwania , w trakcie których wykorzystano myszy hodowane na tłustej diecie.
Część zwierząt do posiłków miała dodawany ekstrakt z zielonej herbaty EGCG. Okazało się, że zwierzęta, które miały w diecie EGCG tyły o 45% wolniej w porównaniu do zwierząt karmionych bez EGCG. Ponadto miały one o 30% większą zawartość tłuszczów w odchodach w porównaniu z drugą grupą. Zdaniem naukowców działanie zielonej herbaty zmniejsza wchłanianie tłuszczów z pożywienia i nasila ich zużycie przez organizm. Współautor badań Joshua Lambert komentuje: „wyniki badań sugerują, że wzbogacenie diety w suplement z EGCG, lub w zieloną herbatę może spowalniać przybieranie na wadze.” Nie zaobserwowano, aby zielona herbata zmniejszała apetyt: „Nie było różnicy w ilości zjadanej żywności przez wszystkie myszy,” twierdzi Lambert. Ponadto badacz zwrócił uwagę na fakt, że gdyby porównać dawki wypijanej zielonej herbaty przez myszy do dawek, które musiałby spożywać człowiek aby osiągnąć dany efekt, musiałby on wypijać ok 10 filiżanek naparu dziennie. Jednak z obserwacji wynika, że wystarczy ograniczyć dzienne spożycie trunku do kilku filiżanek aby móc zauważyć efekt odchudzający.3
1Źródło: naukawpolsce.pap.pl: „Zielona herbata ani jej ekstrakt nie pomaga w odchudzaniu.”
2Źródło: EurekAlert: „Will green tea help you lose weigh?”
3Źródło: naukawpolsce.pap.pl: „Zielona herbata może pomóc w odchudzaniu się.”
Opracowanie:
Agnieszka Hendrysiak-Mazur
trafionewzielone.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii WIEDZA







