WPŁYW KATECHIN Z ZIELONEJ HERBATY NA ZAHAMOWANIE ROZWOJU RAKA GRUCZOŁU KROKOWEGO (RAKA PROSTATY)
Rak prostaty występuje u około 9% mężczyzn chorych na nowotwory. Często rozwija się powoli. Pierwsze oznaki pojawienia się choroby mogą świadczyć nie o początku lecz o kilkunastoletnim jej trwaniu.
Naukowcy rozpatrzyli wpływ katechin zawartych w zielonej herbacie na zahamowanie raka prostaty. W badaniu podwójnej ślepej próby wzięło udział 60 mężczyzn z śródnabłonkową neoplazją gruczołu krokowego. Otrzymywali oni po 200 mg katechin (z zielonej herbaty) lub placebo 3 razy dziennie przez okres 1 roku.
Po tym czasie występowanie raka było rzadziej zauważalne u mężczyzn przyjmujących katechiny (1 na 30) w porównaniu z grupą placebo (9 na 30)1.
Inne badanie, opublikowane przez FASEB Journal wskazuje na połączenie dobroczynnego działania polifenoli zawartych w zielonej herbacie i wytrawnym czerwonym winie.
Antyoksydanty ww. trunków mogą zakłócić ważny „szlak” sygnalizacji komórkowej niezbędnej dla wzrostu raka prostaty.
Badanie przeprowadzono na myszach. Wstrzyknięto im komórki genetycznie zmienione.
Wykazano, że po podaniu ekstraktów doszło u większości zwierząt do zahamowania wzrostu guza i tym samym hamowania kinazy SPHK1/S1P.
Kolejne doświadczenie wykonano na 3 grupach myszy, którym również wszczepiono komórki raka prostaty.
Zwierzęta podzielono na 3 grupy: pierwszą pijącą tylko wodę, drugą pijącą wodę z EGCG i trzecią pijącą wodę ze związkiem Polyphenon E ekstrahowanym z zielonej herbaty.
Wykazano, że wielkość guza znacznie uległa zmniejszeniu w grupie drugiej i trzeciej.2
1Źródło: National Cancer Institute: "Tea and Cancer Prevention."
2Źródło: EurekAlert: „Polyphenols in red wine and green tea halt prostate cancer growth.”
Autor artykułu:
Agnieszka Hendrysiak-Mazur
trafionewzielone.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii WIEDZA







